אופטימיזציה לאתר

מה זה אופטימיזציה לאתרים?

אופטימיזציה לאתר –  הינו שילוב של כל מיני פעולות שעושים עבור אתר, בשביל להביא אותו למקומות הראשונים של תוצאות החיפוש בגוגל. הפעולות האלו קשורות בדרך כלל בהתאמת האתר לסטנדרטים/מדיניות של גוגל תוך מעקב אחר העדכונים האחרונים, יחד עם שיפור חווית המשתמש של הגולשים. 

אופטימיזציה הנעשית בצורה מקצועית תגרום לגוגל להציג את האתר שלכם במקומות הראשונים של תוצאות החיפוש עבור מילות מפתח רלוונטיות למה שאתם עושים. ככה יותר אנשים יגיעו לאתר שלכם, מה שיעזור להגדיל את ההכנסות של העסק. 

למה אתר צריך אופטימיזציה?

הדרך של גולשים להגיע לאתר כזה או אחר היא בדרך כלל באמצעות חיפוש בגוגל. אבל, וזה אבל משמעותי, בכל פעם שמחפשים משהו בגוגל – מקבלים אלפי ולפעמים גם מיליוני תוצאות.

לגוגל יש מדיניות (מתעדכנת) שקובעת אילו אתרים יוצגו בראש תוצאות החיפוש עבור מילות חיפוש מסוימות. אם אתם רוצים שהאתר שלכם יהיה במקומות  1-3 (ובכלל הדף הראשון של תוצאות החיפוש של גוגל), הוא חייב לעמוד בקריטריונים/מדיניות של גוגל. מדובר בדרישות לא פשוטות כמו תוכן ברמה גבוהה מאוד, תוכן טבעי מקורי ולא מעותק או משוכתב, היררכיה ברורה באתר, שימוש נכון בכותרות משנה, קישורים פנימיים ועוד. כאן אופטימיזציה של אתר נכנסת לתמונה – זהו תהליך שהופך את האתר למותאם לדרישות של גוגל.

סוגי אופטימיזציה

אפשר לחלק תהליך אופטימיזציה לשתי קטגוריות: On Page SEO , ו- Off Page seo. 

אופטימיזציה של אתר ON PAGE 

כשמדברים על אופטימיזציית on page, מתכוונים לפעולות שאפשר לעשות במסגרת האתר עצמו, כמו שיפור התוכן, שימוש נכון בכותרות כגון כותרות H-1 H-2, שילוב של מילות מפתח בצורה נכונה תוך הבנת מטרת הלקוח ובמבט על האסטרטגיה והחקר שבוצע טרם לכן. 

אופטימיזציה של אתר OFF PAGE

לעומת זאת, אופטימיזציית off page מתייחסת לפעולות שנעשות מחוץ לאתר שלכם. בעיקר, בניית קישורים חיצוניים מאתרים אחרים שיובילו אליכם. תוכלו להיכנס למאמר מורחב שכתבנו בנושא בניית קישורים 

התוכן באתר - מחקר מקדים

כדי שתוכן באתר יהיה אפקטיבי לצורך קידום אורגני, לא מספיק שהוא יהיה "רק" טוב. לפני שמתחילים לכתוב תוכן, צריך לבצע מחקר מילות מפתח ולהבין איזה תוכן משתמשים מחפשים בגוגל, ולפי זה להבין אילו מילות מפתח כדאי לקדם. 

 

בשביל לעשות מחקר מילות מפתח יש כמה כלים שאפשר להיעזר בהם. אם יש לכם חשבון גוגל אדס (Google Ads) פעיל, אתם יכולים להשתמש ב- "מתכנן מילות המפתח של גוגל". יש גם כלים אחרים, למשל Semrush, שאפשר לבצע איתם חקר מילות מפתח. 

 

אחרי שיהיה לכם מושג טוב לגבי מילות המפתח הרלוונטיות, תעשו חיפוש של מילות המפתח האלו בעצמכם. כנסו לשלושת האתרים הראשונים שעלו לכם בתוצאות החיפוש בגוגל (הכוונה לתוצאות אורגניות, לא לממומנות) ובדקו מה יש בהם – אלו המתחרים שלכם. 

 

אם האתרים האלו מוצגים כל כך גבוה בגוגל, כנראה שיש לכך סיבה והם עושים משהו נכון וגוגל "אוהב אותם". המטרה שלכם תהיה לעקוף אותם, כדי שלקוחות יגיעו אליכם ולא אליהם. אל תהיו מאוימים מזה שהאתרים האלו "שולטים" במקומות הראשונים בגוגל. יש מקרים שבהם לא מדובר בתוכן מדהים, אלא בזה שאין מספיק אלטרנטיבות/תחרות. לכן, כל מה שאתם צריכים לעשות זה להשקיע מאמץ ביצירה של תוכן טוב יותר ממה שיש למתחרים תוכן כזה שיתן מענה לגולשים ולמה שהם מחפשים בצורה הטובה והנגישה ביותר.

 

גוגל רוצה שאנשים יהיו מרוצים מתוצאות החיפוש, ולכן מציגה קודם את האתרים עם התוכן שהכי יועיל לגולשים ויענה על השאלות שלהם. אם תציעו תוכן מוצלח יותר, תשפרו את הדירוג בגוגל וגולשים יעדיפו את האתר שלכם – מה שיתן לכם את כל הסיכויים לעקוף את המתחרים ולמשוך לקוחות אליכם

 

מלאכת הכתיבה

אחרי שאתם יודעים בדיוק מה ואיך אתם רוצים לכתוב, הגיע הזמן לגשת לעבודה. אתם צריכים ליישם את מה שלמדתם בשלב המחקר ולדאוג לשלב מילות מפתח מתאימות בטקסט. חשוב לשים לב שאתם עושים את זה בצורה טבעית, אל תנסו לדחוס כמה שיותר ביטויים בכמה שפחות מילים. תכתבו בצורה איכותית ונעימה לקריאה, ותוך כדי – תוסיפו מילות מפתח.

 

עוד טיפ חשוב הוא לנסות לגוון במילות המפתח ולשלב אפשרויות שונות עבור אותו הנושא. לדוגמה, אם מילות המפתח הן "עורך דין ירושה", אתם יכולים לכתוב גם "עורך דין לענייני ירושה", וגם "עורך דין בתחום ירושה" וגם "עורכי דין לירושה", ביטויים אלו נקראים מילות מפתח זנב ארוך, וברגע שאתם משלבים עוד ביטויים נוספים כך אתם מגדילים את הסיכוי שלכם להופיע בתוצאות החיפוש גם במילים אלו, ולא רק במילה אחת שהיא מילת המפתח הראשית (בדרך כלל בעלת נפח החיפושים הגדול ביותר)

שבצו את מילות המפתח בטקסט ובכותרות משנה, אבל זכרו שמילת מפתח ראשית צריכה להופיע לא יותר מפעם אחת על כל 100 מילים. כלומר, אם הטקסט הוא באורך 400 מילים, אז לא יותר מ-4 פעמים. אם מילת המפתח תחזור על עצמה יותר מידי, גוגל יתחיל לחשוד שהתוכן הוא סוג של ספאם – מה שיפגע בקידום של האתר.

כמו כן יש לשים לב לצפיפות מילות המפתח, מה זאת אומרת? נורא פשוט, אם אתם למשל כותבים כאמור על "עורך דין לדיני יורשה" וזו היא מילת המפתח בעצם, אל תכתבו במשפט אחד באופן צמוד את הביטוי לדוגמא
"עורך דין לדיני יורשה נותן שירותים בתחום דיני יורשה, עורך דין דיני ירושה הינו"
זו היא דוגמא לצפיפות מילות מפתח -כאמור יש להימנע מכך.

בשורה התחתונה, אנחנו ממליצים לכם להשקיע ביצירה של תוכן ברמה גבוהה שיתן ערך לגולשים, יענה על שאלות נפוצות או יתן טיפים שימושיים. יש מגמה ברורה מצד גוגל לקדם תוכן שעוזר לגולשים, במיוחד אחרי העדכון של גוגל "תוכן עוזר" (Helpful Content) שעוסק במתן עדיפות לתוכן כזה. 

ציינו שם הכותב ותאריך

אם מי שכתב את התוכן לאתר שלכם הוא בעל מקצוע, למשל רופא, עורך דין או מקדם אתרים מקצועי מסוכנות דיגיטל אתם יכולים לציין את השם שלו, להוסיף קישור לעמוד פרופיל שיצרתם באתר עבור אותו אדם. הנתונים האלו מוסיפים אמינות לטקסט, מכיוון שגוגל לוקח בחשבון לא רק את הרמה של התוכן עצמו, אלא גם את הרמה של מי שכתב אותו. 

 

בנוסף, מומלץ להוסיף חותמת זמן לתוכן באתר שלכם כדי שאפשר יהיה לראות מתי המאמר פורסם. אם אתם עושים אופטימיזציה לאתר קיים שיש בו מאמרים ישנים, כדאי לחדש אותם. בדקו אם התוכן עדיין מדויק, עדכנו את המאמר לפי הצורך וציינו את התאריך החדש בראש המאמר. ככה גם הגולשים וגם גוגל ידעו שאתם מתחזקים את האתר שלכם באופן שוטף ויקבלו את המידע במאמר כאמין יותר. 

הצעה משתלמת של החודש

קבלו דוח בדיקה לאתר שלכם בחינם וללא התחייבות, השאירו פרטים

הסרת תוכן לא רלוונטי

עם הזמן, בכל אתר נוצרים עמודים שאין בהם ערך מוסף לגולשים כמו עמודי מוצרים שאתם כבר לא מוכרים כי הם אזלו מהמלאי, יצאו מהמגוון ועוד. כחלק מתהליך האופטימיזציה, מומלץ להסיר עמודים כאלו מהאתר, או לחילופין לעדכן אותם.

 

כמובן שאם באתר שלכם מופיעים עמודים משוכפלים (אותו התוכן בשני עמודים ויותר), או תוכן מועתק מאתרים אחרים – אלו יכולים לגרום נזק לדירוג האתר שלכם בגוגל. כדי להימנע ממצב כזה, צריך לבצע בדיקה ולהסיר עמודים משוכפלים.

שילוב סוגי תוכן שונים

תוכן באתר לא חייב להיות רק מלל, להיפך. אפשר ומומלץ לשלב סוגים שונים של תוכן כמו תמונות, סרטונים ועוד. תוכן מגוון יכול לסייע בקידום האתר שלכם, בין היתר בגלל שהוא עוזר לקלוע למטרות חיפוש נוספות, שהן לא טקסט. 

 

לדוגמה, אדם שמקליד בשורת החיפוש בגוגל את המילים "פינת אוכל" לא בהכרח מעוניין במאמר. יותר סביר שהוא רוצה לראות תמונות של שולחנות וכיסאות לפינת האוכל. גוגל מבין את הדברים האלו וישתדל להציג למשתמש תוכן שמותאם למה שהוא מצפה למצוא, תמונות. לכן, שילוב של סוגי תוכן שונים באתר שלכם יעודד את גוגל להציג אותו למשתמשים עם מטרות חיפוש שונות. 

 

כשאתם משלבים תמונות, שימו לב שהן לא יהיו כבדות מידי, מה שיכול להאט את פעילות האתר.דאגו להקטין את הגודל "הפיזי" של התמונות בדיוק לאזור שאתם רוצים לעלות את אותה התמונה, כמו כן דאגו לבצע כיווץ של קובץ התמונה לצורך זה תוכלו להיעזר במגוון רחב של כלים ברחבי האינטרנט כגון TinyJPG שיכולים לעשות את העבודה, בנוסף לאחר שהעלתם את התמונה לאתר תדאגו גם להתקין פלאגין במבצע כיווץ נוסף , כמו למשל פלאגין  (Plugin) כמו reSmush it image optimizer.

טקסט אלטרנטיבי (ALT text)

לפעמים מדיה לא נטענת בדפדפן, זה קורה. טקסט אלטרנטיבי הוא המלל שיופיע במקום בו משהו לא נטען, למשל תמונה. הוספה של טקסט כזה תעזור גם לגולשים וגם לגוגל להבין איזו תמונה הייתה אמורה להופיע שם.

 

כשאתם רוצים לכתוב טקסט אלטרנטיבי, נסו לכתוב כמה מילים המתארות את התמונה לאדם אחר. השתמשו במילות מפתח במסגרת התיאור, רק אם התמונה באמת קשורה אליהן. אם לא, גוגל יכול לחשוב שמדובר בספאם.

מעבר לכך ALT לתמונה זה הוא נושא חשוב שמדובר בהנגשת האתר לאנשים בעלי מוגבלויות, זכרו גוגל לא יודע לראות תמונה, אנחנו אלו שנותנים לתמונה את התאור כאמור ה ALT, ובכך גוגל יודע להנגיש תמונה זו לאנשים בעלי מוגבלויות ולומר להם מה התמונה מתארת.

תגיות מטא

תגיות המטא הרלוונטיות ביותר לביצוע אופטימיזציה של אתר הן התגיות meta title (כותרת מטא) ו- meta description (תיאור מטא). אתם בטח מכירים אותן מדף תוצאות החיפוש של גוגל, אפילו אם לא ידעתם שככה קוראים לזה. בדרך כלל, תגיות אלו מוצגות בדף תוצאות החיפוש של גוגל בתור השם של העמוד והתיאור שלו. 

 

כדי להמחיש על מה מדובר, צירפנו את התמונה הבאה וסימנו את ה- meta title  שנקרא גם בשפה המקצועית SEO TITLE בכתום, ואת ה- meta description בצהוב.

אפשר להגדיר תגיות אלו בתור חלקי טקסט שמתארים תוכן של דף אינטרנט. המידע שמספקות התגיות האלו רלוונטי גם לגוגל, וגם לגולשים. גוגל משתמש במידע הזה כדי להבין במה עוסק דף מסוים, ולפי נתונים אלו (בין היתר) מחליט למי להציג אותו ובאיזה מקום ברשימת התוצאות. 

עבור אנשים, הכותרת והתיאור מטא עוזרים לקבל מושג כללי על התוכן של הדף, וזה מה שרוב המקרים גורם לאדם ללחוץ על הקישור לאתר או להמשיך הלאה, מספר האנשים המקליקים על הכותרת שלכם נקראת בשפה המקצועית CTR – click through rate המציג את אחוז ההקלקות על הדף שלכם ביחס לאחרים. לכן, הבנה עמוקה והשקעה בתוכן של תגיות אלו יכולים להיות משמעותיים מאוד עבור האתר שלכם. 

Meta Description -seo title

seo title – מסומן באדום

צריך להיות קצר וקולע, האורך האופטימלי הוא 50-60 תווים, לא ארוך מידי ולא קצר מידי. במספר התווים המצומצם הזה רצוי לשלב את מילת המפתח הראשית שאתם רוצים לקדם בדף. מעבר לזה, תמיד כדאי שהכותרת תהיה מושכת או מסקרנת, כדי שגולשים ירצו ללחוץ עליה ולבקר באתר. 

במרבית מערכות ניהול התוכן יש אפשרות להגדיר meta title. בדרך כלל, מה שתגדירו יהיה מה שיוצג בלשונית של הדפדפן, וגם מה שגולשים יראו בתוצאות החיפוש של גוגל. עם זאת, יש מצבים בהם גוגל מחליט להציג מידע אחר לגולשים, במקום הכותרת שאתם בחרתם. המידע האחר יהיה טקסט שלקוח מאותו העמוד, למשל אחת מהכותרות או טקסט מתוך אלמנט אחר באותו הדף. 

Meta Description – מסומן בצהוב

האורך המומלץ ל- meta description הוא 150-160 תווים. המטרה של meta description היא לספק לגולש ולגוגל עוד מידע על העמוד. כמו במקרה של meta title, רצוי לשלב גם כאן את מילת המפתח הראשית שמקדמים, ולנסח את הטקסט בצורה שתסקרן את הגולש ותגרום לו לרצות לקרוא את מה שיש בעמוד. 

כתובת האתר URL

הכתובת של האתר שלכם, או באנגלית ה- URL שלו (ראשי תיבות של Uniform Resource Locator) היא אחד המאפיינים שצריך לקחת בחשבון כשמדובר על אופטימיזציה של אתרים. 

לא מעט מערכות ניהול תוכן (למשל וורדפרס, ג'ומלה ועוד) מאפשרות לכם לקבוע איזה URL תרצו. זה לא קיים בכל מערכת, אבל אם האתר שלכם מבוסס על מערכת שבה ניתנת האופציה – כדאי לנצל את זה ולבחור עבור כל דף URL שיתרום לקידום של האתר. 

בתור קווים מנחים כללים, היינו ממליצים שה- URL יכלול את ביטוי המפתח העיקרי שמקדם העמוד, מה שיעזור לגוגל להבין במה הוא הזה עוסק ולמי כדאי להציג אותו. בנוסף, כדאי ליצור URL קצר עד כמה שניתן, מה שהופך אותו לקל יותר להקלדה עבור גולשים (משפר את חווית המשתמש) וגם תורם לקידום האורגני של האתר בגוגל.  

סוגי כותרות (Heading) בדף אינטרנט

יש 6 סוגי כותרות שיכולות להופיע בעמוד של אתר: 

כותרת H1 – כותרת ראשית של עמוד שמופיעה רק פעם אחת בכל דף. 

כותרות H2-H3 – הן כותרות משנה שבדרך כלל מחלקת טקסט לכמה חלקים. לדוגמה, כותרת המשנה שמופיעה ממש מעל שורות אלו היא H3. 

כותרות H4-H6 – הן כותרות שבדרך כלל לא משתמשים בהן כדי לחלק מאמר, אלא בשביל להציג אלמנטים שונים באתר, כמו תפריטים, אך גם לא תמיד 

את סוג הכותרת אפשר להגדיר בכל מערכת ניהול תוכן כגון וורדפרס. יותר מזה, ניתן להגדיר אותן אפילו ב- Google Docs. כשאתם בוחרים את סוג הטקסט במסמך, יש לכם אפשרות לבחור סוגי כותרות באמצעות האפשרות Heading שלצידה מופיע מספר – אלו הן הכותרות השונות.  

כותרות וכותרות משנה מאפשרות לחלק בצורה ברורה עמוד כלשהו באתר, כדי שלגולשים יהיה נוח יותר להתמצא בו, וגם גוגל יצליח להבין מה קורה בו. לדוגמה, המאמר הזה מחולק לחלקים ותתי חלקים באמצעות כותרות משנה בגודל H2 ו-H3, מה שמשפר את חווית הקריאה. 

בנוסף, כדאי לשלב בכותרות משנה את מילות המפתח שמקדמים בדף. זה לא אומר שכל אחת מהכותרות צריכה לכלול רק מילות מפתח. שימוש כל כך תדיר ולא טבעי במילות מפתח עלולה להזיק במקום להועיל – אבל חלק מהכותרות בהחלט צריכות לקדם ביטויים חשובים. 

עידוד משתמשים לשתף ולהגיב

דאגו שבאתר שלכם יהיה לחצן שיתוף נוח וזמין, כדי שמשתמשים שאהבו את התוכן שלכם יוכלו להעביר אותו הלאה. למשל, אפשר לכלול כפתור שיתוף לעמוד/פוסט באמצעות ה- Whatsapp, מייל וכמובן גם כפתור שיתוף לרשתות החברתיות כגון פייסבוק, טוויטר, redit, אינסטגרם, טיקטוק.

הוספת קישורים פנימיים

קישורים פנימיים באתר עוזרים לקבוע את ההיררכיה שלו, מה שחשוב גם לגולשים וגם לגוגל. עבור גולשים, קישורים פנימיים מאפשרים לעבור בין עמודים שונים של האתר בקלות. קישורים פנימיים אלו חשובים גם לרובוטים של גוגל על מנת למצוא דרכם את כל העמודים באתר, כך גם גוגל מבין שהאתר נגיש למשתמשים והם יכולים לעבור בין כל עמוד ועמוד.

קישורים פנימיים יכולים להגיע מתפריט האתר, או מתוך הטקסט בעמוד עצמו. חשוב שתהיה לוגיקה בקישורים פנימיים, במיוחד אם הם מגיעים מתוך טקסט בעמוד. לדוגמה, בעמוד של מוצר שאתם מוכרים באתר יש קישור לעמוד אחר ובו סקירה מפורטת של המוצר וטיפים לשימוש נכון. 

מהירות אתר ותקינותו -speed page

בנוסף לכל הנושאים שנגענו בהם העוסקים באופטימיזציה ON/OFF PAGE יש חשיבות גם ל"מאחורי הקלעים". החלק שמשתמשים לא רואים, והוא הצד הטכני של האתר, חלק זה נקרא technical seo . הקוד של האתר והשרת בו הוא מאוחסן חייבים להיות תקינים ולעבוד בצורה מיטבית. 

אחד המאפיינים הכי חשובים הוא מהירות אתר. האתר שלכם צריך להיות מהיר ולהיטען תוך 1-2 שניות לכל היותר. אם זה לא המצב – הגיע הזמן לטפל בבעיה, כחלק מתהליך האופטימיזציה באתר.

יש להדגיש שעל מנת לעבור את הציון של גוגל כאמור דוח WEB VITAL בין היתר צריך שהאתר יטען עד 2.5  שניות 

כדי לבדוק את מהירות ותקינות האתר שלכם במחשב ובנייד אתם יכולים להיעזר ב- PageSpeed Insights או בקיצור PSI.  זה כלי חינמי של גוגל, שלתוכו מזינים כתובת של אתר (URL) ומקבלים ציון עבור האתר (בין 1-100) פירוט על הביצועים שלו וגם רשימת שגיאות שצריך לתקן. כל הנתונים יופיעו עבור שתי קטגוריות בנפרד, מחשב ומובייל. 

כך נראה תוצאה של אחד הלקוחות שלנו 

תקלות או אתר איטי יכולים להיגרם מכמה סיבות, כגון איטיות מצד השרת בו מאוחסן האתר, גודל של קבצים שאתם מציגים באתר (תמונות כבדות יכולות לגרום להאטה), פלאגינים תקולים שהותקנו באתר ועוד. 

נקודה חשובה נוספת, היא שהאתר שלכם חייב להתאים גם למחשב וגם למובייל כאמור אתר רספונסיבי. רוב האתרים נוצרים באמצעות שימוש במחשב – אבל יותר מחצי מהמשתמשים נכנסים לאתרים מהטלפון שלהם. לכן, חשוב שלא תפספסו את הנקודה הזאת ותוודאו שהאתר שלכם עובד טוב (ונראה טוב) גם במובייל וגם בטאלבט. 

שאלות ותשובות על אופטימיזציה לאתרים

כאשר אומרים ביצוע אופטימזציה לאתרים הכוונה לביצוע מגוון רב של פעולות באתר ע"י חברה לקידום אתרים אשר יתאימו את האתר לכללים של גוגל, כדי שהאתר יופיע במקומות הראשונים של תוצאות החיפוש בגוגל.

אם האתר שלכם לא מקודם בגוגל ואתם לא מקבלים לידים/פניות מלקוחות ככל הנראה שיש משהו לא תקין באתר שלהם שדורש בדיקה, כאמור קידום אתרים אורגני הינו דבר מורכב שבנוי ממגוון רחב של שכבות הכוללות אין ספור פעולות.
אז אם אתם מרגישים שהאתר שלכם איטי, כשאתם מחפשים את האתר שלכם בגוגל אתם לא מוצאים אותו ובעצם אין לכם לידים, טלפונים וכו, ככל הנראה אתם זקוקים לקידום אורגני שכולל כמובן אופטימיזציה מלאה לאתר שלכם 

כמו בכל תחום, אנחנו ממליצים לקבל שירות רק מגורם אמין עם מוניטין טוב וניסיון מתאים. כדי לעשות אופטימיזציה לאתר רצוי להיעזר בחברה מקצועית לקידום אתרים, שתכיר את התחום לעומק ותצליח להביא אתכם למקומות 1-3 בתוצאות החיפוש של גוגל. 

הצעה משתלמת של החודש

קבלו דוח בדיקה לאתר שלכם בחינם וללא התחייבות, השאירו פרטים

איציק לוגסי

איציק בעל נסיון בתחום ה-seo מעל 10 שנים, לאורך השנים קידם והוביל מאות אתרים להצלחה.

בלי טריקים
ובלי שטיקים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!