ממה מורכב תהליך האפיון?
אפיון אתרים הוא תהליך שמטרתו להביא לכך שכל אתר שעולה לאוויר, בנוי באופן מדויק לצרכי העסק. התהליך מתקיים בראש ובראשונה דרך שיתוף פעולה בין הלקוח – בעל האתר ובין איש מקצוע מהתחום. השניים, יבחנו יחד את העסק המדובר ובהתאם לכך, יאפיינו את אתר האינטרנט המיועד על בסיס פרמטרים שעיקרם, קהל היעד, תחומי העניין שלו וכיצד ניתן להעניק לו את השירות הטוב ביותר דרך האתר.
כך, על הלקוח לעבוד בשקיפות מלאה עם אנשי המקצוע, לשתף במחשבות, תוכניות וציפיות באופן ברור כך שאלו, יוכלו להפוך את בקשותיו לכדי נתונים בהם ייעשה שימוש בתהליך בניית האתר. בתום התהליך, תיווצר חוברת הכוונה המפרטת באופן מדויק ובעיקר מציאותי, של כל הנושאים הקריטיים ללקוח; עם הוראות למתכנתים, המעצבים, כותבי התוכן ועוד.
ניתן לראות בתהליך כמקבילה הדיגיטלית של עולם האדריכלות. הרי הרבה לפני שניגשים לבנות, יש ליצור תוכנית אפיון כדי לדעת בדיוק מהו החזון. כך, הדבר נכון גם לגבי אפיון אתר – כאשר מתבצע כהלכה, יכלול הנחיות מדויקות עבור צוותי הפיתוח והעיצוב שיעבדו על האתר.
במסגרת תהליך האפיון, תתבהר המטרה העיקרית של האתר והיעדים הספציפיים שברצונו של בעל העסק להשיג באמצעותו; מכירות מוצרים, קביעת תורים, העלאת מודעות ועוד. לכל אתר תכלית משלו והרבה לפני שמתחילים לבנות אותו, חשוב להבין אותה. היא תעזור להתוות את הדרך לאתר מדויק יותר.
בעלי עסקים לרוב יודעים בדיוק מי קהל היעד שלהם ועד כמה חשוב לדייק את עצמם אליו. בהתאם לכך, יש לבנות אתר שיעלה בקנה אחד עם הצרכים המקוונים של אותו קהל יעד. כלומר, המטרה היא להבין במה הוא מתעניין ואילו שאלות הוא עלול לשאול את מנוע החיפוש בהקשר של הענף בו פועל העסק. ברגע שמבינים היטב את הצרכים והתהיות של קהל היעד, ניתן לכתוב תוכן מדויק יותר אשר עונה עליהן.
כאשר התוכן מדויק ואיכותי, גוגל רואה את זה ודואג לקדם את העמודים השונים במעלה תוצאות החיפוש. כך, נוצרת תנועת גולשים לאתר באופן שוטף ובתקווה, גם הנעות מוצלחות לפעולה – רכישות, הרשמה, יצירת קשר ועוד, בהתאם להגדרת הלקוח ולמטרת העמוד.
בשלב זה יש ליצור פריסת אתר ברורה, (או Grid בשפה המקצועית), תוך הבטחה לכך שהגולשים יוכלו למצוא במהירות את מה שהם מחפשים ולבצע פעולות שונות בקלות. כאן נכנס לתמונה תחום שנקרא חווית משתמש (או בשמו הרשמי והמקצועי (UX – User Experienceוהוא המפתח לבניית אתר ידידותי ובעיקר, נגיש.
על אתרי אינטרנט להכיל תוכן איכותי בכל אחד מהעמודים המרכיבים אותם. מלבד איכות התוכן, עליו להיות מקורי ובעיקר, תוכן המבטא את רצון הלקוחות ומה שהם זקוקים לו. כך, ככל שתבינו את הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים הרלוונטיים לעסק שלכם, כך תוכלו ליצור עבורם תוכן איכותי יותר.
שאלו את עצמכם מה הלקוח הפוטנציאלי צריך מכם? האם יש לו התנגדויות או תהיות לגבי מוצרים ו\או שירותים? התשובות לשאלות אלו יהיו הבסיס ליצירת תוכן איכותי שייתן מענה לצרכים הללו ואף יסיר את ההתנגדויות.
לדוגמה, עבור אתר של עורכי דין מעולם הנזיקין. הרי מדובר בתחום עצום הכולל לא מעט נושאים. כך, האתר יצטרך לכלול תוכן העונה על שאלות הקשורות לתחום כמו; מה לעשות במקרה בו ננשכים מכלב זר? כיצד להגיש תביעת נזיקין לאחר תאונת דרכים? ועוד.
בדרך זו, לא רק שהתוכן יהיה איכותי יותר אלא שהוא גם יענה על דרישות העדכון האחרון של גוגל. באוגוסט 2022, שיחררה החברה עדכון למנוע החיפוש בשם Helpful Content Update – HCU או בעברית, "תוכן מסייע". מאחורי העדכון, עומד הרציונל לפיו גוגל כבר לא רק מעודדת בעלי אתרים ליצור תוכן מועיל, מקורי ואיכותי, אלא מעודדת אותם להסיר מהאתרים שלהם תוכן שאינו עונה להגדרה הזו. והרי כידוע, ככל שאתרים מצליחים להתחבב על גוגל והאלגוריתם שלו, כך יעלו גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
מדובר בקביעת האלמנטים הוויזואליים, כגון ערכות צבעים, טיפוגרפיה ותמונות, שישמשו להעברת המסר והתחושה שהאתר אמור להעביר. למשל, לעסק צעיר ואנרגטי תתאים פלטת צבעים בהירה. עבור אתר של רואה חשבון לעומת זאת, נעדיף צבעים רשמיים המעבירים תחושת אמינות, רצינות ויושרה לגולש.
לא תאמינו עד כמה לעיצוב האתר יש השפעה על תהליך קבלת ההחלטות של הגולש! ככל שהעיצוב יהיה מושך ובעיקר מדויק למה שהגולש מחפש, כך עולה הסיכוי שהוא ישהה זמן רב יותר באתר.
זהו מונח שמשמעותו, סקיצה ראשונה של כל עמוד באתר – ללא עיצוב, אלא מבנה בלבד. כלומר, איך כל עמוד ייראה לגולש שמביט בו מבחינת המבנה. המטרה היא כאן היא ליצור תמונה מוחשית אך בסיסית מאוד של כל עמוד באתר. רק לאחר אישור, יהיה ניתן להמשיך הלאה ליצירת עיצוב מפורט ופיתוח. בשלב זה חשוב להקפיד על פונקציונליות ופשטות כדי לא להעמיס, לחשוב כמה שיותר מתוך מוחו של הגולש ולא מהמקום הפרטי כבעלי עסקים וההעדפות הפרטיות שלכם.
האם מדובר בחנות אינטרנטית או אתר תדמית? האם האתר ישלב פונקציות מיוחדות כדוגמת מערכת סליקה או מספר שפות? האם האתר ייבנה על בסיס תבנית או בהתאמה אישית? את כל אלו, המתכנת יהיה חייב לדעת על מנת להבין כיצד לבנות את האתר בפועל.
אין ספק, אפיון אתר ממלא תפקיד חיוני בתהליך הפיתוח וכפי שניתן לראות, רובו נשען על שלב אפיון קהל היעד, ממנו נגזרים כל השאר. ככל שהאפיון יענה על צרכים רבים יותר של האתר באופן מדויק, ישמש כתוכנית עבודה לפרויקט ומנחה מעולה עבור המפתח, המעצב הגרפי, מקדם האתרים וכותב התוכן שיקחו על עצמם להקים את האתר.
לא בונים אתר בלי לאפיין אותו!
כאמור, מטרת האפיון היא לספק בסיס איתן לפיתוח האתר בפועל. כך, מגדירים באופן ברור ומובן את מטרות האתר, קהל היעד, המבנה, התוכן, העיצוב והדרישות הטכניות, ומבטיחים שהמוצר הסופי יתאים לחזון בעל העסק. אתר מאופיין היטב צפוי להצליח יותר, שכן הוא יותאם לצרכים של קהל היעד, יעביר ביעילות את המסר הרצוי ויניע לפעולה.
כלומר, אפיון אתר מבטיח נוכחות מגובשת ומובנית היטב, שמצליחה להתעלות גם על המתחרים. מבנה אתר ברור, בשילוב אלמנטים עיצוביים ותוכן איכותי, יוצרים אתר מקצועי וידידותי למשתמש. וככל שהאתר ידידותי יותר למשתמש, כך סביר שהמעורבות תעלה ויחד איתה התנועה באתר, עד להשגת המטרות.
כפי שניתן לראות, תהליך אפיון האתר כולל בדרך כלל מספר צדדים;
התפקיד החשוב של הלקוח בתהליך בניית האתר
סביר להניח שתבחרו לפנות לגורם מקצועי עבור בניית אתר אינטרנט, אלא שגם לכם יש תפקיד. בתהליך אפיון האתר, תתבקשו לספק את החזון והיעדים של העסק ובהתאם לכך, את אלו של האתר עצמו; מטרתו, למי הוא פונה, סוג האתר ועוד. זכרו שככל שתעבירו יותר פרטים לאנשי המקצוע, כך התוצאה הסופית תהיה מדויקת יותר.
אלא שהתפקיד שלכם אינו מסתיים כאן! לאורך תהליך הפיתוח, יתקיים מעין 'פינג-פונג' ביניכם ובין הצוות לצורך דיוקים והתאמות, תוך הבטחה שהמוצר הסופי תואם לחזון ועונה על הציפיות שלכם. סקיצות אתר, פלטות צבעים, טקסטים כאלו ואחרים; על כולם יהיה עליכם לתת חוות דעת.
שילוב חזון מקצועיות ושיתוף פעולה בתהליך בניית אתרים
פיתוח אתר הוא תהליך המורכב מאנשי מקצוע שונים, כל אחד מהם אחראי על אספקט מסוים וכל אחד מהם, אחראי לתרגם את החזון והמטרות שלכם לאתר אינטרנט פונקציונלי ומושך מבחינה ויזואלית. לשם כך, הצוות עובד בשיתוף פעולה הדוק אתכם כדי להבין את היעדים, קהל היעד והעדפות העיצוב. על סמך מידע זה, הצוות ייצור מסמך אפיון אתר המתאר את ההיבטים השונים שלו.
הלקוח ואנשי המקצוע תורמים כל אחד את נקודות המבט שלהם לתהליך אפיון האתר. כלקוחות, המיקוד שלכם הוא בחזון, ביעדים ובקהל היעד. הרי יש לכם הבנה ברורה של המסר שברצונכם להעביר ושל היעדים שברצונכם להשיג באמצעות האתר. גם אם לא, לאנשי המקצוע יש יכולות לנתח אתכם, לרדת לשורש דעתכם ולהפוך את החזון למילים ברורות.
כך, המפתח לתהליך אפיון אתרים מוצלח טמון בשיתוף פעולה, בשקיפות ובאיזון בין הלקוח והצוות המקצועי. שני הצדדים חייבים לעבוד יחד כדי ליצור אתר העונה על רצונות הלקוח תוך שהקמתו נשארת ברת ביצוע מבחינה טכנית.
ועכשיו תאכלס, איך מאפיינים אתר?
הבנו מהו תהליך אפיון אתרים ולמה הוא כל כך חשוב. כעת, הגיע הזמן לתכלס! כאשר תגיעו לפגישה עם הצוות שירים לכם את האתר המושלם, תגלו שהאפיון מורכב לא רק מחלקים רבים, אלא גם מלא מעט שלבים:
- מחקר מעמיק – הבנת העסק, המטרות שלו, קהל היעד ועוד, זהו רק השלב הראשון בתהליך האפיון. מדובר בתהליך מחקר מעמיק אשר דורש לא מעט זמן וסבלנות, ובסופו יהיה ברור בדיוק עבור מי מוקם האתר ומהם המסרים אותו יעביר.
- פיצ'רים חשובים – בהתאם למסקנות שיעלו מהמחקר אודות העסק, ניתן יהיה להתחיל לתכנן את הפיצ'רים הייחודיים שיהיו חלק מהאתר. האם יש צורך במערכת סליקה? מה לגבי יצירת קשר? מעבר לוואצפ? אילו אפשרויות נגישות יהיו קיימות באתר?
- זרימת האתר – כשמדברים על 'זרימה', הכוונה לאופן שבו הגולש יעשה שימוש באתר בדרך הנגישה, הנוחה וה"זורמת" ביותר. בשלב זה, מחליטים על תפריטים, איזו קטגוריה תוביל לאן, כיצד יתבצע תהליך הרכישה במידה וקיים כזה, ועוד.
- פעולות נפוצות – יכולות להיות קריאת מאמרים בבלוג הכוללים מידע רלוונטי עבור הגולש, זה יכול להיות רכישת מוצרים באתר שזה משימה בפני עצמה? מה הכוונה? כאשר לקוח מוסיף מוצר לסל הקניות הוא צריך לעבור תהליך מהיר ומובן שכל שלב שבו הלקוח יבין בדיוק כמה עולה המוצר? איך הוא יכול לשלם? מתי הוא מקבל אותו? אחריות? שירות? מדיניות החזרה? וכולי.
- אפיון עמודים – עמוד האודות, הבלוג, החנות המקוונת, עמוד יצירת הקשר, כל אחד מהעמודים באתר נראה קצת אחרת. זה הזמן לאפיין את העמודים באתר ולהבין באופן הפשוט ביותר – מה הגולש עומד לראות לנגד עיניו כאשר ייכנס לכל אחד מהעמודים הללו, חשוב גם לאפיין את האתר למובייל וטאבלט, כאמור רוב הכניסות של הגולשים כיום היא מהמובייל לכן ישנה חשיבות עצומה בנושא זה.
- הרצה ראשונית – בשלב זה, סביר שהאתר ברובו כבר מוכן. רגע לפני השקתו באופן סופי, מומלץ להעביר אותו סדרת בדיקות. כלומר, לבקש מאחרים לעבור על האתר ולהביע את דעתם עליו. זו הזדמנות מעולה לשפר ולשדרג את האתר ולוודא שהוא משוחרר לאוויר באופן האופטימלי, בחברות מקצועיות לבניית אתרים ישנו צוות איכות Q&A אשר מבצע בדיקות יסודיות כדי לוודא שהאתר עומד בדרישות.
- אפיון עתידי – זהו זה! האתר באוויר, אך חשוב לשמור את מסמך האפיון שיצרתם יחד עם המקצוענים. הוא יוכל לשמש אותם או אנשי מקצוע אחרים בעתיד, במקרה בו יגיע הרגע לשדרג את האתר, לשכלל אותו, להוסיף לו פיצ'רים חדשים ועוד. המסמך בעצם מאפשר לחזור להתחלה, ללמוד ממנה ולהתפתח ממנה כשמגיע הזמן.
הללויה! האתר מוכן, איך דואגים שהוא יגיע למספיק אנשים?
זו שאלת השאלות. לאחר שתשקיעו משאבים רבים בהקמת אתר החלומות שלכם, זה שישאיר אבק למתחרים, הגיע הזמן לוודא שהוא אכן יגיע למספיק מתעניינים. כאן נכנס לתמונה תחום שנקרא SEO – Search engine optimization – קידום האתר במנועי החיפוש. למה הכוונה?
גוגל הוא כידוע מנוע החיפוש הפופולארי ביותר בעולם, עם מיליארדי חיפושים בכל יום. מיליארדי חיפושים וכמובן, הרבה יותר מידי מתחרים בכל תחום, השואפים כולם לגעת במקומות הראשונים בגוגל. זו גם המטרה שלכם וכדי לעשות זאת, יהיה עליכם להתחבב על האלגוריתם של מנוע החיפוש.
כבר בשלב האפיון ובניית האתר יחל מחקר מילות מפתח בעלות נפח חיפוש גבוה בתחום בו אתם עוסקים. את המחקר יבצעו מקדמי האתרים שיחד עם כותבי התוכן, יטמיעו אותן במקומות הנכונים והעוצמתיים ביותר באתר ובאופן הרלוונטי לשירות ו\או המוצר שאתם מציעים. בסופו של דבר, אם האתר שלכם יופיע בין המקומות הראשונים כשגולשים יריצו חיפוש של ביטויים פופולאריים בתחום שלכם, יש סיכוי גבוה יותר שהאתר שלכם ייחשף יותר!
האם אפשר ליצור מסמך אפיון אתרים לבד?
כעת, אתם מבינים עד כמה יצירת מסמך אפיון אתר היא משימה מורכבת הדורשת זמן רב ובעיקר הבנה מעמיקה של המטרות, קהל היעד, דרישות טכניות ואלמנטים אחרים אותם אך ורק אנשי מקצוע שלמדו והתמחו בכך, יוכלו להכיר לעומק.
באופן עקרוני ניתן לבנות מסמך אפיון בסיסי באופן עצמאי, אך אם אין בידיכם המומחיות או הניסיון הדרושים עבור אספקטים כמו עיצוב, כתיבת תוכן ומעל הכל – תכנות, הרי שמדובר במסמך בסיסי בלבד. עם זאת, כן נמליץ לנסות ליצור מסמך שכזה טרם ההגעה לפגישה הראשונה. זו דרך מעולה לארגן את המחשבות וליצור לעצמכם כיוון, בעיקר עכשיו כשאתם יודעים בדיוק אילו שאלות עליכם לשאול את עצמכם.
מוכנים לצאת לדרך?
אפיון אתר הוא כנראה השלב הקריטי ביותר בפיתוחו. הוא עוזר לבעלי המקצוע לכוון עצמם למטרותיו של בעל העסק ויעדי האתר, וחוסך לא מעט תיקונים ואי הבנות בהמשך. אלו, אם קיימות, אמורות לצוץ תוך כדי תהליך כך שניתן יהיה לנטרל אותן טרם שחרורו של האתר לאוויר. כלומר, בסופו של דבר האתר חייב לעלות לאוויר בגרסה הטובה ביותר שלו עד לרגע זה, ללא פשרות.
בעתיד, אם עולה בכך צורך בהתאם לשינויים ושדרוגים במערכות השונות ו\או בעסק עצמו, חשוב לחזור אל מסמך האפיון ולהבין כיצד לאזן בין הצורך להתקדם ובין המקורות. גם בנקודה זו, המקצוענים ישמחו לעמוד לשירותכם ולוודא שבכל זמן ובאופן שוטף, האתר שלכם מייצג את העסק באופן האופטימלי ומצליח לעמוד ביעדיו ללא דופי.