בניית אתר איקומרס למכירת מוצרים אונליין - כל מה שצריך לדעת
מי לא מכיר את הרחובות המלאים בחנויות? אלו שאפשר להסתובב בהם שעות. היום, אפשר לצאת לסיבוב קניות שכזה מבלי לעזוב את הספה או לצאת מהפיג'מה! כל מה שצריך זה מחשב,טאבלט, או מכשיר נייד, וזה הכל. לבעלי עסקים בכל רחבי העולם, ברור שעליהם להיות חלק מזה. כדי להגיע לשם, יש להשקיע בהליך בניית אתר מכירות (או אתר Ecommerce – איקומרס בשמו המקצועי), שיפעל כסניף הווירטואלי של העסק, 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.
המשמעות היא – אפשרות לגדול ולהרוויח גם בזמנים בהם הסניף הפיזי סגור, מכל מקום ובכל זמן. ובימים בהם כל הלקוחות הפוטנציאליים נמצאים ברשת. עסק אשר אינו מקים לעצמו את אותו סניף ווירטואלי, משמע ללא קיים כלל באינטרנט. ואם גם מדובר בפתיחת עסק המתמקד במכירות ללא סניף פיזי, הרי שהשקעה בבניית אתר מכירות מקצועי תספיק כדי ליצור פרנסה מספקת, חשוב לציין שישנם עסקים רבים שאין להם חנות פיזית אלה רק אתר, עלות של אחסון אתר אינטרנט פחותה בעשרות ואלפי אחוזים מהשכרת חנות פיזית, תשלום ארנונה, חשמל ועוד מגוון ההוצאות, לכן הרבה עסקים בוחרים להקים והלשקיע את הכל באתר אינטרנט כזה שמכניס להם אלפים ואף מאות אלפי שקלים בכל חודש.
פתיחת חנות מקוונת לכל עסק המתמקד במכירה
לא משנה מה העסק מוכר; בין אם מדובר במוצר קטן, דיגיטלי או פיזי, מה המגזר ממנו העסק מגיע – כל עסק זקוק לאתר מכירות. ספקי שירותים יוכלו להציג את ההצעות ולאפשר ללקוחות לבצע הזמנות, בעלי מלאכה ואומנים יוכלו להגיע לקהל רחב יותר רק מהצגת היצירות והמוצרים ברשת ועבור אנשי מקצוע ועסקים הפועלים במודל B2B כגון מעצבים, כותבי תוכן, בוני אתרים ועוד, בניית אתר מכירות רווחי יאפשר לגולשים להזמין שירותים אלו ואחרים או לרכוש הרצאות, סדנאות והדרכות.
נחזור על כך שוב; כל עסק שעבודתו כרוכה בעסקאות ומכירת שירותים או מוצרים, חשוב שישקול בניית חנות מקוונת שתאפשר לו להציג את מרכולתו, להציע אותה למכירה ואף לקדם אותה.
תהליך בניית אתרי מכירות מקצועיים
שלב ראשון – סיעור מוחות והבנת צרכי הלקוח
בשלב זה, יחד עם מומחים המתמחים בפיתוח אתרי מכירות, תתקיים פגישה שמטרתה להבין את בעל העסק ומטרותיו. את תחום העיסוק, המוצרים או השירותים אשר יוצעו למכירה, קהל היעד אליו העסק פונה ועוד. התוצר הסופי מהפגישה יהיה מסמך איפיון המאגד את כל המידע ויהווה מעין 'מדריך' עבור הצוותים שיהיו אמונים על הקמת האתר.
בנוסף, בשלב זה יתבקש הלקוח להעביר קובץ המכיל את המלאי הקיים; מק"טים, מחירים, תיאור המוצרים ועוד. במצב בו יש מוצרים אך הנ"ל אינם קיימים, החברה תסייע בכך החל מהקמת קובץ אקסל מסודר ובו כל המידע בנוגע למוצרים; שמות המוצרים, תמונות, מחירים, תיאורים, מק"טים, קטגוריות ועוד. כך, ניתן יהיה לעלות לאוויר באופן המאורגן והמדויק ביותר.
בין היתר, יוחלט גם על סוג האתר שכן קיימים 4 סוגים של אתרי מכירות:
- אתר מותג Brand – המתמקד במוצרים ממותג אחד בלבד.
- אתר קטלוג catlog website – המציג מגוון מוצרים בקטגוריות שונות ללא אפשרות רכישה/סליקה באתר.
- חנות אינטרנטית/חנות איקומרס – זהו אתר המציע מוצרים בקטגוריות שונות. לרוב מציג עסקים שונים אשר רוצים למכור את המוצרים שלהם באינטרנט אונליין.
- אתר קמעונאי – כאשר רשת גדולה מציעה את מוצריה למכירה אונליין, למשל אתר לרכישת מוצרי מזון – סופר.
שלב ראשון וחצי – החלק שלנו!
לאחר פגישת האפיון עם כל לקוח חדש, הצוות המקצועי מתכנס כדי לחשוב יחדיו. זהו תהליך שכל הצוותים מעורבים בו ללא יוצא מהכלל, כך שחשוב ליישר קו ולוודא שכולם משדרים על אותו גל. למשל, ייתכן שהמעצב ירצה להציג את המוצרים בתצורה מסוימת, ואילו האחראי על חוויית המשתמש יעדיף שהמוצרים יוצגו אחרת. כמובן שכל הפגישה מתנהלת תוך התחשבות בצרכי הלקוח, ולאחריה ניתן יהיה להתקדם ולהתחיל בתהליך היצירה והבנייה.
שלב שני – סקיצה של דף הבית
כעת, איש SEO (קידום אתרים) והמעצב, יכינו סקיצה ראשונה של דף הבית בכפוף לקובץ האפיון שהתקבל מהפגישה הראשונה עם הלקוח. באותו קובץ, מציג בעל העסק 3 אתרים שהוא אוהב ובדרך זו, אנשי המקצוע מקבלים הכוונה לגבי טעמו, מצליבים זאת עם הדרישות המקצועיות של החברה ויוצרים סקיצה של דף הבית. ברגע שזו מאושרת, ניתן להתקדם לשלב הבא וליצור סקיצות לשאר העמודים באתר, על בסיס אותו קו עיצובי.
שלב שלישי – עיצוב אתר איקומרס
בשלב זה נכנסים לתמונה המעצבים המקצועיים. בתהליך שנקרא Wireframe – יאפיינו את האתר מבחינת המבנה שלו; הכפתורים, תפריט האתר, האלמנטים הכלולים בו ועוד. לאחר מכן יעברו לתהליך העיצוב על בסיס אותו שלד שנבנה כבר בתהליך האפיון.
בהתאם לדרישות הלקוח והעסק, ייצרו עיצוב המותאם באופן מדויק למאפיינים, המיתוג, קהל יעד והמוצרים או השירותים הנמכרים באתר. עיצוב הוא חלק בלתי נפרד מיצירת חווית משתמש (User experience – UX) איכותית עבור הגולשים. משמעות המושג היא פשוטו כמשמעו, החוויה שנוצרת עבור הגולש כאשר הוא עושה שימוש באתר; האם נעים לו להביט על פלטת הצבעים של האתר, האם ברור לו היכן כל אלמנט באתר נמצא, האם התהליכים באתר ברורים, האם האתר מותאם גם למובייל?
שלב רביעי – הטמעה ופיתוח
כשהעיצוב מוכן ומפת האתר ברורה, הגיע הזמן לתכלס. כעת יחלו בעבודתם המפתחים המקצועיים ותוך זמן קצר, מסמך האפיון יתעורר לחיים ויהפוך לאתר. זה שייצג אותו באופן הכי נכון והכי מדויק ויבטיח חוויית גלישה מעולה בכל פעם מחדש. חשוב לציין שגם לאחר ההטמעה, ימשיכו המפתחים לבצע בדיקות כדי לוודא שלא רק שהכל עומד, אלא גם פועל כמו שצריך ומוכן לעלייה לאוויר.
שלב חמישי – קידום אתרים מקצועי
הרי לא מספיק רק לבנות אתר מעולה, יש לדאוג שהוא יגיע לכמה שיותר אנשים. כאן נכנסים לתמונה המקדמים, אנשי מקצוע(אנשי SEO) שזהו בדיוק תחום עבודתם. הם מכירים את כל הכלים והדרישות של גוגל לאתרים מצליחים ואיכותיים, ודואגים לבצע את ההתאמות הנדרשות לאתר על מנת שיעמוד בדרישות אלו, במידה ואתם לא יודעים מה זה SEO? כנסו וקראו.
במידה והלקוח כבר הצטרף לשירות SEO (Search Engine Optimization – קידום אתרים במנוע החיפוש), כבר בתהליך העלאת המוצרים לאתר תבצע החברה תהליכים הקשורים לכך, על מנת להבטיח שברגע שהאתר עולה לאוויר, הוא כבר יעמוד בדרישות של גוגל ולאחר שבוצעה בו אופטימיזציה מדויקת ומוקפדת; הקמת כותרות H1 מתאימות, שימוש במילות מפתח למיקוד החיפוש, דיוק תיאורי המוצר באתר, כותרת SEO, מהירות אתר ועוד.
שלב שישי – 2,3.. ע-לה!
לאחר שהצוות סיים את עבודתו והאתר מוכן, צוות ה- A&Q האמון על בדיקות איכות, מוודא שהאתר נבנה באופן נכון ומדויק. חשוב לציין שהצוות מעורב גם בתהליכים עצמם במטרה למנוע טעויות באמצע שלב הבנייה, טעויות שעלולות לעכב את עליית האתר או לגרום לבעיות אם יצוצו לאחר עליית האתר.
וכעת בשעה טובה, אתר המכירות באוויר, מוכן ומזומן לפעולה! כעת כל שנותר זה רק ללמוד כיצד לעדכן את המוצרים והשירותים מידי פעם, להעלות פוסטים חדשים לבלוג כדי לשמור עליו מעודכן, מעניין ובעל ערך וליהנות מצמיחה עסקית גם בזמן השינה, טיול בחו"ל ובעצם, בכל זמן!
למה בעצם כל עסק זקוק לאתר איקומרס?
אתרי מכירות חיונית לכל עסק המבוסס מוצר או שירות למכירה. מדובר בדרך מעולה להגדיל את טווח השוק ואם בעל העסק חפץ בכך, להגיע אפילו לחו"ל. זהו פתח לשוק אין סופי שבו העסק יוכל להתגלות על ידי כל אדם, מכל מקום ובכל זמן. זהו יתרון חסר תקדים בהשוואה לחנויות פיזיות, המוגבלות במיקום גיאוגרפי ושעות פעילות.
אפרופו שעות פעילות; האינטרנט כידוע, לעולם אינו נח. המשמעות היא שהאתר ימשיך לפעול ללא הפסקה ויאפשר לגולשים להכיר את העסק מקרוב ובסופו של דבר, גם לבצע רכישה. ללא כל תלות בזמן ובמיקום. פעילות מסביב לשעון פירושה שהעסק ימשיך לייצר הכנסות גם כשבעליו אינו מנהל אותו באופן פעיל. עבור הלקוחות, הנוחות הזו מהווה גורם משמעותי שישפיע על תהליך קבלת ההחלטות. עבורם, הנגישות הזו מתורגמת לאמינות, נוחות ומהירות – שלושה אלמנטים קריטיים מאין כמותם אשר משפיעים לחיוב על ההחלטה האם לבצע רכישה או לא.
אתר מכירות כמה זה עולה?
השאלה הבאה והטבעית היא, כמה זה עולה? בישראל, טווח המחירים הממוצע הוא רחב במיוחד ויכול לנוע בין 5000 ש"ח- 100000 ש"ח ואף יותר, כאשר אתרים אלו הם אתרים אשר משולבים פיתוחים ייחודיים או שהם מציגים חנות גדולה מאוד עם אלפי מוצרים. כאן כאמור המחירים יכולים להגיע גם למאות אלפי שקלים.
עם זאת, חשוב להבין שהמחיר אינו הפרמטר העיקרי אותו יש לקחת בחשבון בעת קבלת ההחלטה. אין ספק שהוא פרמטר בעל משקל רב, אך מעבר לכך חשוב להשקיע במאפיינים והיכולות של החנות, אשר חייבות להתאים באופן מדויק למטרות העסקיות, וכמובן בסוף לצרכי הלקוחות אליו עסק זה פונה.
עם תכנון נכון, ביצוע מקצועי והבנה מדויקת של הצרכים והדרישות של האתר, ניתן להפוך אותו לאפיק הכנסה רווחי עבור העסק.
כיצד לזהות אתר מכירות מוצלח?
אתר מכירות מוצלח מוביל את הגולשים ללא מאמץ מדף הבית לעמוד התשלום. כך, ניווט אינטואיטיבי הוא קריטי; לגולשים צריך להיות קל ככל האפשר למצוא את מה שהם מחפשים באמצעות מבנה תפריט פשוט. דפי המוצר עצמם חייבים להיות מפורטים ומלאים במידע, עם תמונות באיכות גבוהה ותמחור ברור.
כמובן, אמון הוא הבסיס של כל אתר מכירות. כדי ליצור את האמון הזה, חשוב שבעל העסק יציג עצמו על מנת לאפשר לגולש להכיר אותו ואת האני מאמין שלו, לשקף ככל האפשר את העשייה וכמובן, להציע מגוון אפשרויות תשלום, מכרטיסי אשראי,BIT, APPLE PAY, ועוד… – הכל כדי להצליח לענות על כמה שיותר העדפות ולהשיג את אחת המטרות העומדות בפני כל אתר מכירות: שיפור יחס המרות – כלומר לגרום ללקוח לרכוש באתר, מה זה אחוז המרה? בעצם האחוז שנלקח מכמות הבקרים באתר אשר בחר לרכוש =המרה.
כל אלו יחדיו יוצרים סביבה המעודדת את הגולשים להשלים רכישות ולהפוך ללקוחות נאמנים שעומדים ליהנות מהאיכות, הערך והטוב שיש לעסק להציע.
דוגמאות לאתרי מכירות
כעת, נציג דוגמאות ממשיות לאתרי מכירות לפי מותג וענף, בהתאם לכל מה שנלמד במאמר. למשל:
כדי לבנות אתר מכירות העוסק במכירת תמונות אומנות אונליין, נרצה לכלול תפריט נגיש ונוח למציאת מגוון סוגי התמונות אותם הלקוח רוצה לחפש, כמו כן נדאג שהמוצרים יוצגו בצורה ברורה אשר תכלול תמונות איכות מעולה כדי שהלקוח יוכל לראות את היופי שבתמונה.
כמו כן נרצה שיהיו אפשרויות סליקה נוחות, ובכלל כל תהליך ההוספה לסל ורכישה יהיו קלים וניגשים.
לפניכם אתר שהקמנו העסוק במכירת תמונות בייצור ישראלי ואיכותי
שיפור יחס המרות תלוי בעדכונים קבועים
בדיוק כמו כל חנות, גם אתרי מכירות זקוקים לתשומת לב באופן קבוע, לחידושים ועדכונים שמטרתם להישאר רלוונטיים ככל האפשר. המשמעות היא עדכון מתמיד של המוצרים, רענון התוכן, ווידוא שכל הקישורים והפונקציות השונות פועלות באופן חלק, העלאת מבצעים, קופונים, ועדכונים תקופתיים. ככל שמקפידים על עדכון האתר, לא רק שתשתפר חוויית המשתמש ויחס ההמרות יעלה, אלא שמנוע החיפוש יבין מכך שהאתר פעיל וממשיך להעניק ערך. בתגובה, הוא ימשיך לקדם את האתר.
מי אמר שצריך להתאמץ כדי למכור?
היום כבר אין צורך לעבוד קשה כדי למכור! נכון, צריך לתחזק עמודים ברשת החברתית וליצור קשרים עם הגולשים והמתעניינים, אבל ברגע שלעסק יהיה אתר מכירות משלו – הכל יהפוך לקל הרבה יותר. השירותים והמוצרים יוצגו במקום אחד, מוכנים לרכישה בקליק אחד בלבד. כל המידע שהגולש יזדקק לו כדי לגבש החלטה, יהיה נגיש כשחור על גבי לבן.
זה הרגע לקחת את העסק צעד אחד קדימה, ולגלות שאפשר להרוויח, גם כשעובדים מעט פחות. מזמינים אתכם ליצור עמנו קשר בטופס מטה וביחד עם המקצוענים שלנו, לבנות חנות אינטרנטית אשר דוברת את שפת העסק, מציגה אותו באופן המדויק ביותר ויוצרת חיבורים אמיתיים בינו ובין הגולשים, עד להפיכתם ללקוחות נאמנים.