מערכות לניהול תכנים ופורטלים
מערכת לניהול תכנים באתר האינטרנט הייתה עד זמן לא רב פריט מותרות אשר העלה את עלות הקמת האתר באלפי דולרים. היום המצב שונה.
מהיא מערכת לניהול תכנים?
מערכת לניהול תכנים באינטרנט (ידועה גם כ- CMS – Content Management Systems) הינה כשמה – מערכת המאפשרת לבעל האתר, עובדיו, או באי כוחו דרך פשוטה ויעילה לניהול תוכן האתר ללא כל ידע וצורך בתכנות או הבנה טכנית בבניית אתרי אינטרנט על ידי ממשק אינטרנטי פשוט (Back Office). בדרך זו, מערכת ניהול תכנים הופכת את כתיבת דפי האינטרנט למשימה דומה לכתיבת מסמך word .
ניתן למצוא בשוק האינטרנט והחברות אשר מקימות אתרי אינטרנט מגוון רב של מערכות לניהול תכנים. החל ממערכות אשר פותחו בצורה פרטנית על ידי החברות עצמן ועד מערכות מבוססות קוד פתוח אשר "עוברתו", שופרו ושודרגו לצרכיי החברה המפתחת.
מערכות אילו מקנות, כל אחת בדרכה, למנהל התכנים של האתר את האפשרויות להוסיף או למחוק דפי אינטרנט, ולנהל את תוכן דפי האינטרנט בכל אחד מדפי האתר וזאת ללא כל ידע טכני בשפות תכנות מתקדמות, מסדי נתונים וכד'.
עלויות מערכות לניהול תכנים
בעבר הלא רחוק, מערכת לניהול תכנים הייתה מייקרת את הקמת אתר האינטרנט בצורה מאוד משמעותית. מאחר וקיים היצע רחב מאוד של מערכות לניהול תכנים בשוק, מחירם ירד בצורה מאוד משמעותית. עלות הקמה של אתר מבוסס מערכת לניהול תכנים בעל אפשרות עידכון מכל מקום בעולם על ידי הקשת שם וסיסמא ועלות הקמת אתר אינטרנט רגיל מבוסס HTML אינן רחוקות זו מזו. אם נוסיף על כך את העובדה שבעלי אתר HTML הינם שבויים של מתכנתים וכל שינוי תוכן גורר בחובו עלויות תיכנות לא נמוכות, מהר מאוד נגיע למסקנה שאתר אינטרט מבוסס מערכת לניהול תכנים יותר אקונומי.
יתרונות מערכת לניהול התכנים
למערכת לניהול תכנים באשר היא כמה יתרונות בולטים. הראשון שבהם הינו החופש אשר זו מקנה לבעל האתר. בעל אתר האינטרנט, או מנהל תוכן האתר אינו נדרש לדעת תיכנות ואינו תלוי בזמינות של מתכנת כזה או אחר. כל שינוי תוכן אשר נדרש ליישום יכול להעשות בכל שעה של היום ומכל מקום בעולם. כל אשר נדרש ממנהל התוכן הוא להכנס ע"י הקשת שם וסיסמא למערכת ניהול (ל-Back Office) ולבצע את השינוי\תיקון\תוספת הנדרשת.
היתרון השני הינו בעלויות. בשל יכולתו של מנהל התוכן או בעל האתר לבצע את השינויים בעצמו, אין צורך לשלם למתכנת אשר עלותו גבוהה בעבור ביצוע השינויים. לא פלא הוא שמערכות עיתונים ואתרי תוכן היו מהראשונים אשר השתמשו במערכות לניהול תכנים.
על פי מאמרים שונים שהתפרסמו לאחרונה, מנועי חיפוש מדרגים גבוה יותר אתרים אשר מבוססים מערכת לניהול תכנים. ההגיון אשר עומד מאחורי זה הוא פשוט. מנועי החיפוש נותנים חשיבות לגודל האתר והתדירות שבה הוא מעודכן. מערכת לניהול תכנים הינה הצהרה ברורה של בעל האתר שאתר זה הולך להתעדכן בצורה שוטפת ולכן מעצם היות האתר מבוסס מערכת לניהול תוכן, הוא זוכה לדירוג גבוה יותר מאתר זהה ללא מערכת לניהול תכנים. כמובן שאין זה מספיק להשתמש במערכת לניהול תכנים על מנת "להיות ראשון בגוגל" שכן זה אינו הפרמטר היחיד אותו מודדים מנועי החיפוש. כמו כן, ישנן מערכות אשר השימוש בהם מומלץ יותר מאשר אחרות שכן למנועי החיפוש ישנן גם דרכים לאמוד את טיב המערכת והם נותנים ניקוד ודירוג למערכת גם מבחינה טכנית.