אתר תדמית הוא כרטיס הביקור הדיגיטלי של העסק שלכם. אתר מסוג זה משקף את הרמה המקצועית, האמינות והערכים של העסק. זכרו כי אתרי תדמית עשויים להיות נקודת המפגש הראשונה בין המתעניין לבניכם. חשוב להכיר את עשרת טעויות הבאות, שעלולות לפגוע במטרה שלשמה האתר נבנה.
1. שימוש בתמונות באיכות ירודה
אחת הטעויות המרכזיות שבעלי עסקים רבים נוטים לבצע היא שימוש בתמונות באיכות ירודה באתר שלהם. תמונות מטושטשות, כהות מדי, בהירות מדי או בעלות פרופורציות לא נכונות, פוגעות במידה מוחשית בתדמית של העסק. הגולש הממוצע מגבש דעה על העסק שלכם בתוך שניות ספורות, כלומר כאשר התמונות נראות חובבניות, אותה רמת חובבנות מיוחסת מידית גם לשירותים או למוצרים שאתם מספקים.
אתרים עם תמונות מקצועיות זוכים לאמון גבוה מצד הגולשים ובהתאמה לכך, גם שיעורי המרה גבוהים יותר. אפילו עבור עסקים קטנים שירות של צילום מקצועי חשוב וכדאי בזכות עסקאות שהיו הולכות לאיבוד בגלל תמונות לא מוצלחות. כמו כן, אפילו אם התקציב שלכם לא גדול במיוחד ישנן אלטרנטיבות להזמנת שירותי צילום מקצועיים ודי יקרים. לדוגמא, מאגרי תמונות איכותיים או אפילו שימוש באתרי תמונות חינמיות מאפשרים לכם להשיג תמונות ברמה גבוהה. עם זאת רצוי לבחור תמונות שמשקפות נכונה את האופי של העסק. לא רצוי למשל להשתמש בתמונות גנריות מדי או כאלה שנראות "אמריקאיות" כאשר העסק פונה במובהק לקהל ישראלי שמחפש אותנטיות. לקוחות ישראלים מזהים מיד כשהתמונות אינן אותנטיות ונראות "מבוימות" והדבר פוגע באמינות. לא פחות חשוב הוא עיבוד התמונות והתאמתן לאתר. תמונות צריכות להיות בגודל הנכון, עם יחס רוחב – גובה נכון ואופטימיזציה שתביא לזמני טעינה מהירים.

2. אפיון זריז ובלתי מספק
עוד טעות נפוצה שבעלי עסקים עושים היא "לרוץ" מהר עם שלב האפיון של האתר. זו טעות להסתפק בדגשים כלליים ולא מפורטים ולחשוב שהפרטים המדויקים איכשהו "יסתדרו בדרך" ו"יהיה בסדר". הלכה למעשה פגישת אפיון חפוזה וחסרת התייחסות עמוקה למאפיינים ולדגשים המיוחדים של העסק שלכם, מובילה להקמת אתר שלא באמת עונה על המטרות העסקיות והתדמיתיות שלשמן הוא נבנה.
אפיון מקיף ומעמיק צריך לכלול הגדרה של מטרות האתר. צריך להגדיר מיהו קהל היעד, מהו מבנה התפריט, אילו דגשים עיצוביים חשובים לנו, מהי פונקציונליות נדרשת וכן הגדרת המסרים שהעסק רוצה להעביר. במקרים רבים בעלי עסקים לא מקדישים מחשבה מספקת לכל אחד מהפרמטרים הללו. אבל זוהי טעות להסתפק בהנחיה סתמית כמו "אני רוצה אתר שיהיה כמו האתר של המתחרה הזה או הזה, רק יותר יפה". גישה כזו מובילה להקמת אתר גנרי, שלא באמת מבדל את העסק ולא מספק ערך מיוחד. תנו את הדעת לכך שהאפיון הוא לב התהליך. זו הנקודה שבה נקבעת מפת הדרכים לכל הפיתוח ועיצוב האתר. עסקים שמשקיעים בתהליך אפיון יסודי חוסכים הרבה זמן, לא מעט כסף ותסכול שיגיעו לבטח אם האתר לא ייבנה נכון. למשל הגדרה מן ההתחלה של כל דפי האתר, מה יהיה פחות או יותר התוכן שלהם ומהי הפונקציונליות בכל דף, מונעת "פינג פונג" של שינויים ותיקונים אין סופיים בהמשך. אלה שינויים שעולים כסף ומעכבים את השקת האתר.
מומלץ לעבוד עם איש מקצוע שילווה אתכם בתהליך האפיון, יציג שאלות מכוונות ויזהה פרטים מרכזיים שאולי לא חשבתם עליהם. בסופו של התהליך צריך להיות בידיכם מסמך אפיון מפורט ובו מסרים מרכזיים שישתקפו באתר, מבנה האתר, עיצובו, פונקציונליות וכן הלאה.
3. לא מכניסים תקנון לאתר
אחת הטעויות שלא מביאים בחשבון לא מעט בעלי עסקים היא התעלמות מההיבט המשפטי של האתר, כפי שמשתקף דרך תקנון האתר. רבים רואים בתקנון רק טקסט זניח, שגם כך איש לא קורא. זו טעות לוותר על תקנון או להשתמש בתקנון גנרי שהועתק מאתר אחר. מדובר בטעות שעלולה להוביל לחשיפה לתביעה וסיבוכים מיותרים. היו ערים לכך שתקנון האתר הוא חוזה משפטי בין העסק לבין המשתמשים באתר. הוא מגדיר את הזכויות והחובות של הצדדים. תקנון אתר רציני חייב להתייחס למגוון נושאים כמו תנאי השימוש באתר, מדיניות פרטיות, זכויות יוצרים, הגבלת אחריות, אם העסק שלכם הוא חנות מקוונת, יש לבטא גם מדיניות החזרות, תנאי ביטול עסקה ותנאי משלוח. ללא תקנון ראוי העסק שלכם חשוף לתביעות ולבעיות משפטיות רציניות.
ישנם חוקים שיש להם נגיעה לניסוח תוכן התקנון. לדוגמא, חוק הגנת הצרכן, חוק הגנת הפרטיות, תקנות נגישות של אתרים. תקנון שהועתק מאתר אחר או תקנון גנרי שלא הותאם לחוק העדכני בארץ עלול שלא לבטא מידע חיוני או גילוי נאות. חשוב לוודא שהתקנון מתייחס בין היתר לחוק ביטול עסקה וכן לתקנות מעודכנות שמשתנות מעת לעת. הקפדה על הכנת תקנון מקצועי שנכתב על ידי עורך דין הבקיא בחובות של בעלי אתרים היא הדרך הבטוחה להגן על העסק שלכם.
4. התעלמות מדרישות הנגישות
מבחינה חוקית התעלמות מתקנות הנגישות חושפת את העסק לתביעות, לרבות תביעות ייצוגיות שעלולות לעלות לכם ביוקר. ניתן לראות עלייה משמעותית במספר התביעות הייצוגיות בארץ בדיוק בנושא נגישות אתרים. הדבר כולל תביעות כנגד עסקים קטנים ובינוניים. הטענה הנפוצה ביותר היא שהאתר אינו נגיש לאנשים עם לקויות ראייה או לקויות מוטוריות, באופן שמונע מהם להשתמש כמו כולם, במידע ובשירותים שמספק האתר. מעבר להיבט המשפטי, הנגישות היא גם בעלת היבט עסקי. אחוז בלתי מבוטל מהאוכלוסייה בארץ נחשב לבעל סוג כלשהו של מוגבלות. אתר שאינו נגיש למעשה מוותר על פלח שוק גדול ומתעלם מחלק משמעותי מהלקוחות.
חשוב לציין שהצהרת נגישות אינה מספיקה כשלעצמה. העסק חייב לוודא שהאתר עצמו עומד בתקנות, באמצעות בדיקה על ידי גורם שמתמחה בכך כגון חברה המתמחה בהנגשת אתרים. הנגשת אתר כוללת אלמנטים כגון תיאורי תמונות, ניווט נוח באמצעות מקלדת, אפשרות להגדיל טקסט, ניגודיות צבעים ועוד. עסקים בעלי נוכחות פיזית צריכים לבטא באתר התייחסות למידת הנגישות של החנות או המשרד, הכל כנדרש בחוק.

5. התעלמות מהמלצות המעצב
טעות נוספת שכדאי לבעלי עסקים להימנע ממנה היא לשכור מעצב מקצועי, אולם להתעלם מההמלצות המקצועיות שהוא מגבש. בעל העסק עשוי להרגיש שהוא יודע טוב יותר מה נכון עבור האתר שלו. התעקשות על שינויים שפוגעים באסתטיקה ובחווית המשתמש פוגעת באתר באופן משמעותי. שימו לב לכך שהעיצוב אינו רק עניין של טעם אישי. מעצבי אתרים מקצועיים מבססים את עבודתם על עקרונות של עיצוב ממשק משתמש (UI) והתייחסות לחווית משתמש(UX) . עיצוב מקצועי נשען על מחקרי שוק ועל ידע רחב בהתנהגות צרכנים וגולשים. כאשר בעל עסק מתעקש למשל על שימוש ביותר מדי צבעים שונים, גופנים לא מתאימים, או אנימציות מוגזמות, הוא עלול לפגוע במטרה העיקרית של האתר – ליצור חוויה חיובית ואתר שהגולש יזכור ולא ינטוש כמעט מיד.
סקרים מראים שגולשים מגבשים החלטה בתוך 50 שניות, האם להישאר באתר או לנטוש. כ-75% מההחלטה הזו מבוססת על העיצוב. אתר עמוס מדי, צבעוני מדי, כזה שקשה להתמצא בו, יגרום לרוב הגולשים לעזוב במהירות ולחפש את המתחרים שלכם. מומלץ לאפשר למעצב מידה רבה של חופש יצירתי ולסמוך על המקצועיות שלו. אם יש לכם העדפות סגנוניות מסוימות, שתפו אותן בשלב האפיון ולא תוך כדי תהליך העיצוב. קבעו מראש את מאפייני המותג – ערכי המותג, צבעים אופייניים, טון ושפה של המותג. תנו למעצב ליצור חוויית משתמש אחידה שמשקפת את רוח המותג. זכרו שהמטרה היא לא שהמעצב ינסה לרצות אתכם אלא שהוא ידע לגשת נכון אל הלקוחות שלכם. בחלק הארי של המקרים – למעצב המקצועי יש כלים טובים יותר להבין מה יפעל טוב יותר לטובת האתר.
6. אתר לא מותאם למובייל
עוד אחת מהטעויות שבעלי עסקים עושים היא לא ליחס חשיבות לאתר שמותאם למכשירים ניידים. למעלה מ-70% מהגלישה באינטרנט בארץ כיום מתבצעת ממכשירים ניידים. בקטגוריות מסוימות כמו הזמנת אוכל, האחוז אפילו דרמטי יותר. אתר שאינו מותאם נכון למובייל פשוט מאבד הרבה מאוד לקוחות. התאמה למובייל אינה רק עניין של "רספונסיביות" במובן הטכני (כלומר, האתר שמשנה את הגודל שלו בהתאם לגודל המסך). נדרשת חשיבה רצינית גם במובנים של חווית המשתמש במובייל, שהיא שונה מאוד ביחס לחוויית גלישה במחשב. למשל, טפסים ארוכים שעובדים במחשב יכולים להיות מתסכלים עבור גולשים במובייל. כפתורים שנראים מצוין במסך גדול עלולים להיות קטנים מדי ולא נוחים למגע אצבע במסך טלפון. אגב, גם גוגל מייחסת חשיבות רבה להתאמה למובייל. גוגל הפכה את גרסת המובייל של האתר לקריטריון מרכזי בדירוג תוצאות החיפוש. לכן אתרים שאינם מותאמים נכון למובייל יוצגו תמיד נמוך יותר בתוצאות החיפוש. התוצאה – הרבה
7. אי השקעה ב-SEO
טעות נוספת היא ההתעלמות מקידום האתר במנועי חיפוש (SEO) בשלב של בניית האתר. זו טעות להניח שקידום הוא משהו שעושים רק אחרי שהאתר עולה. למעשה, ההחלטות שמתקבלות בשלב בניית האתר משפיעות באופן מובהק הפוטנציאל להתקדם גבוה בתוצאות החיפוש. כדאי מוקדם ככל האפשר להביא בחשבון היבטים טכניים כגון מבנה URL וכותרות דפים מתאימות, תיאורי מטא טובים, תגי כותרת מסודרים בהיררכיה טובה (H1, H2, H3) וכן הכנסת טקסט שמבטא את מה שמופיע בתמונות. כל אלה הם לא בגדר תוספת נחמדה אלא חלק בלתי נפרד מבניית אתר מקצועי. הדבר עוזר מאוד לאתר להתקדם בתוצאות החיפוש בהמשך הדרך. נוסיף ונאמר שאתר שבנוי נכון מבחינת אופטימיציה של SEO מושך יותר טרפיק אבל חשוב מכך – מושך תנועה רלוונטית יותר – כלומר יותר גולשים שבאמת מחפשים את מה שהעסק שלכם רוצה להציע.
8. היעדר חשיבה אסטרטגית בעניין התוכן
טעות היא להתייחס לאתר כאל פרויקט חד פעמי שמסתיים ברגע שהאתר עולה לאוויר. אתר אפקטיבי באמת ימשיך להתפתח ולצמוח לאורך זמן, בדגש על שימוש בתוכן חדש שייעניין את הגולש. אתר סטטי שאינו מתעדכן יאבד בהדרגה את הרלוונטיות שלו, הן עבור הגולשים והן עבור מנועי החיפוש.
9. הזנחת מהירות האתר
גורם מאוד משמהותי להצלחת אתרים הוא מהירות הטעינה. כל שנייה נוספת בזמן הטעינה של האתר מגדילה את אחוז הנטישה באחוזים ניכרים. רוב הגולשים מצפים שהאתר ייטען תוך פחות משתי שניות. אתר שנבנה באופן פחות טוב ופועל באיטיות פירושו נטישת גולשים מסיבית. יותר מכך, גם גוגל מייחסת חשיבות רבה למהירות האתר במתן דירוג לאתר.
10. חוסר מעקב אחר ביצועי האתר
לסיום, טעות רצינית היא התעלמות מכלי האנליטיקה. רבים בונים אתר ופשוט שוכחים ממנו, לא מתעניינים אילו עמודים מושכים את מירב הטרפיק או מהיכן מגיעים הגולשים, כמה זמן הם נשארים באתר ומה אחוזי הנטישה. התקנת כלי אנליטיקה היא פעולה פשוטה למדי והמידע שמתקבל מאפשר לשפר את האתר בהתאם להתנהגות הגולשים.